Szanowni Państwo,

Jak wynika z komunikatu Rzecznika Finansowego do banków trafiają skargi od klientów, którym oszuści wyczyścili konta bankowe wykorzystując do tego zaufanie klientów do banków.

Oszuści kontaktują się z klientami telefonicznie, wykorzystując słabość technologii GSM, która umożliwia podszycie się pod dowolny numer (w tym numer infolinii lub nazwę banku).

Osoby dzwoniące podają się za pracowników departamentu bezpieczeństwa, cyberbezpieczeństwa itd., często mówią ze wschodnim akcentem. Najczęściej powołując się na względy bezpieczeństwa nakłaniają klientów do podania danych osobowych, danych do logowania do bankowości elektronicznej albo danych z kart płatniczych, namawiają do pobrania i instalacji w telefonie aplikacji umożliwiających kontrolowanie urządzenia czy uzyskiwanie dostępu do przechowywanych w nim danych.

Wg ostrzeżeń o najnowszych formach oszustw, na telefon ofiary dzwoni nagrany wcześniej "wirtualny asystent bezpieczeństwa bankowego". Automat informuje, że na koncie została zarejestrowana podejrzana próba logowania lub transakcja na kwotę kilkuset złotych na rzecz osoby XYZ. Jeżeli klient potwierdzi logowanie/przelew wskazanym przyciskiem, za chwilę otrzymuje kolejny telefon, już z "żywym oszustem", który w manipuluje klientem i wyciąga od niego wrażliwe dane.

Przypominamy, że Bank:

  • nigdy nie prosi klienta o podanie loginu i hasła do bankowości elektronicznej, ani pełnych danych karty płatniczej (numer karty, data ważności i trzycyfrowy kod CVV)
  • nigdy nie prosi by klient instalował dodatkowe aplikacje na komputerze lub smartfonie, które mają ułatwić płatności
  • nigdy nie prosi klienta o potwierdzenie nieznanych transakcji, np. poprzez podanie kodów SMS.

Jeśli mają Państwo wątpliwości czy rozmawiają z pracownikiem Banku należy się rozłączyć, sprawdzić numer Banku na stronie internetowej i oddzwonić.
Prosimy o informacje do Banku o każdej próbie wyłudzenia danych.

Małopolski Bank Spółdzielczy - Centrala z siedzibą 32-020 Wieliczka, ul. Kilińskiego 2
Wpisany do KRS pod numerem 0000111791, NIP: 683-10-01-554, REGON: 000499301, tel. 12-278 14 66, faks: 12-289 44 40